Od końca 2025 roku dzielą nas już nie miesiące, a dni. W związku z tym coraz bardziej wybrzmiewa pytanie: co dalej z nowymi tramwajami Moderus Gamma dla MPK Łódź, na które przez ostatnie miesiące szukano finansowania? Do sprawy odnieśli się: prezydent Łodzi Hanna Zdanowska oraz wiceprzydent Łodzi Tomasz Piotrowski.
Aktualny stan wiedzy jest taki, że firma Modertrans z Poznania, która jako jedyna złożyła ofertę w przetargu na 30 nowych tramwajów (15+15 wagonów),
jest dalej zainteresowana realizacją kontraktu dla MPK Łódź. Jest jednak warunek – umowa musi zostać zawarta do końca 2025 roku, żeby można było utrzymać cenę przetargową.
Z kolei MPK Łódź, żeby mogło kupić przynajmniej 15 Moderusów Gamma, musi znaleźć na nie pieniądze. Bowiem środków z Krajowego Planu Odbudowy nie udało się pozyskać. W konkursie "E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)" Centrum Unijnych Projektów Transportowych trafiliśmy z kilkoma innymi miastami na listę rezerwową. Od ponad pół roku
miejski przewoźnik poszukuje dodatkowego źródła finansowania tego zakupu, na który potrzeba przynajmniej 186 mln zł.
Prezydent Zdanowska o nowych tramwajach: "Decyzja do końca roku"
Przed świętami Bożego Narodzenia, podsumowując inwestycje drogowe w 2025 roku, władze Łodzi podkreśliły istotną rolę planowanych dużych inwestycji dla transportu publicznego. Chodzi o modernizację tras tramwajowych na ul.
Aleksandrowskiej,
Rzgowskiej,
Warszawskiej, Zielonej, Legionów czy
Srebrzyńskiej. Te mają zostać ukończone do 31 grudnia 2028 roku.
W związku z tym zapytaliśmy, czy do magistratu trafiła już informacja zwrotna, dotyczącą finansowania wyczekiwanych przez pasażerów nowych tramwajów. – Są chętni do udzielenia [kredytu]. Decyzja będzie do końca roku, bo tak związani jesteśmy umową – powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, mając raczej na myśli ofertę przetargową. Umowy z Modertransem nadal nie ma.
Wiceprezydent odpowiedzialny za transport z kolei tłumaczy, że miasto chciało przejrzeć sytuację finansową spółki oraz to, czy MPK Łódź “rzeczywiście potrzebuje tego taboru”. W tym celu wykonane zostały dodatkowe analizy co do wykorzystania taboru tramwajowego.
– Życie nam pozwoli spokojnie, jakby ten temat rozstrzygnąć. To są potężne miliony złotych i tutaj decyzji szuka się spokojne, w odpowiedzialny sposób – zaznacza Tomasz Piotrowski. – Myślę, że ktoś niepotrzebnie robi tutaj zamieszanie. Idziemy po bożemu, jakby z tym projektem i w tym roku na pewno będzie taka finalna decyzja – usłyszeliśmy.
Tramwaje w Łodzi. Wymiana taboru na nowy przebiega zbyt wolno Z danych na połowę grudnia 2025 roku wynika, że MPK Łódź posiada 351 wagonów a 198 to wagony Konstal 805Na – z różnymi wersjami modernizacji. Aktualny zakup 15 czy nawet 30 nowych tramwajów nie spowoduje, że na ulicach Łodzi nie zobaczymy już całkowicie wysokopodłogowych pojazdów.
Aby pasażerom zapewnić większą dostępność niskiej podłogi,
miejski przewoźnik powinien wymienić od 100 do 120 wagonów. Gdyby co roku utrzymane zostało tempo zakupu 30 nowych tramwajów, to biorąc pod uwagę produkcję, w ciągu najbliższej dekady po mieście kursowałyby tylko częściowo lub całkowicie niskopodłogowe wagony.